1876 förbjöds svenska apotekare att
sälja läkemedlet teriak som innehöll opium. Hädanefter fick de
bara sälja teriaka sin opio, teriak utan opium. Detta förbud
blev i vårt land dödsstöten för ett läkemedel som vid det laget
hade en tvåtusenårig historia. Historien om teriak
tar sin början med Mithridates VI Eupator (120-63 f. kr.), kung av
Pontus. Han hade utmanat Rom och under en tid lyckats bli ett
verkligt hot. Men år 63 f.kr. satt han riktigt i klistret. Pompejus
den store (106-48 f.kr.) hade besegrat hans här, och när hans egen
son Farnakes (97-47 f.kr.) i det läget gjorde uppror mot honom var
loppet kört. I den hopplösa situationen såg Mithridates inget
annat sätt att undgå en förnedrande fångenskap än att dö för
egen hand. Det naturliga valet hade varit att ta gift, men olyckligt
nog hade Mithridates, i syfte att undgå att giftmördas, gjort sig
immun mot olika gifter genom att i åratal inta små doser av dem.
Därför tvingades han istället att be en av sina anhängare att
ränna ett svärd genom honom.
Mithridates anstalter för att undgå
att giftmördas hade sträckt sig längre än så. Med Pompejus
återvändande trupper fördes receptet på ett omtalat motgift till
Rom. Det hade utvecklats av Mithridates livläkare, och hade rykte om
sig att vara fantastiskt effektivt. Det innehöll 54 ingredienser,
bland annat ormkött och opium. Kejsar Neros livläkare Andromachus
utökade antalet ingredienser med ytterligare omkring tio stycken.
Teriak beskrivs och
prisas av encyklopedisten Plinius den äldre (23-79) och läkaren
Galenos (129-216). En framstående användare var den filosofiskt
lagde kejsar Marcus Aurelius (121-180), som sägs ha ätit en tablett
om dagen i förebyggande syfte. Sådana tunga auktoriteter och
berömda användare tillförsäkrade teriak ett långt liv som
medicin.
Under antiken användes alltså teriak
som motgift. Namnet kommer från det grekiska ordet therion,
som betyder ”giftigt djur”. Dess viktigaste ingredienser var som
nämnts, huggorm och opium. Huggormsköttet fanns där på grund av
principen ont fördrivs med ont, medan opiumet tycks ha varit den
enda verkande ingrediensen. Många av de övriga ingredienserna var
både dyra och exotiska – någonting som antagligen ökade dess
popularitet bland dem som hade råd.
Orm har för övrigt varit ett
populärt läkemedel i sin egen rätt. Ormen var ju läkekonstens gud
Asklepios eget djur, och dennes ormomslingrade stav är fortfarande
läkarnas emblem. Galenos beskrev hur man kunde tillverka piller av
ormkött. Man skulle koka ormen i vatten, salt och dill tills köttet
lossnade från benen och sedan torka och pulvrisera det och blanda
det i bröd. Brödet skulle sedan torkas och smulas sönder, och av
smulorna skulle man sedan göra tabletterna.
I det kristna Europa var ormen
djävulens djur, men var fortfarande populärt som läkemedel enligt
principen ont fördrivs med ont. Hildegard av Bingen
(1098-1179) ger i Physica ett recept innehållande huggorm.
Man skulle kasta ormen på ett brinnande bål och sedan samla ihop
askan i en tygpåse. Denna påse kunde, enligt Hildegard, med god
verkan appliceras på svullnader.
Under medeltiden ansågs teriak vara
ett universalmedel som hjälpte mot det mesta från epilepsi och
hjärtsjukdomar till förstoppning och sömnlöshet. När skjutvapen
blev vanligare, blandades ibland teriak i den olja, varmed man svedde
skottskador.
Mycket tack vare
teriak gick apotekarnas affärer bra, och en del ohederliga apotekare
lockades att göra ännu större vinster genom att fuska med de
dyrbara ingredienserna. Sådana bedrägerier åstadkom slitningar. 1470 ska medicinprofessorer på universitetet i Köln ha
underkänt ett stort parti av apotekarnas teriak och bränt upp det
under apotekarnas högljudda protester. Sådana konflikter inträffade då och då. I botten pyrde en mer grundläggande problematik: olika närliggande yrkesgruppers beroende av varandra och behov av att avgränsa sig mot varandra, att muta in revir.
Till Skandinavien kom teriak senast på
1100-talet, för man vet att den store ärkebiskopen Absalon
(1128-1201) inköpte teriak. Bland danska historieintresserade läkare
har det debatterats om huruvida Valdemar den store (1131-1182) kan ha
dött av en överdos av opium, som han i så fall skulle ha fått i
sig genom teriak. Anledningen till debatten är det ställe i Saxo
Grammaticus Gesta Danorum som beskriver Valdemar den stores
död. Somliga danska läkare alltså i Saxos skildring läst in
symptom på opiumförgiftning.
Valdemar hade,
enligt Saxo, en tid varit sängliggande i feber, och Absalon skickade
då efter en viss Hans, abbot i ett kloster i Skåne. Förhoppningarna
på Hans var höga, ”även om han inte på långt när var så
kunnig i läkekonsten, som han gav sig ut för att vara”*. Hans gav
Valdemar en medicin, och bad sedan alla närvarande att lämna
rummet. När de en stund senare fick komma in igen, fann de kungen
stadd i ymnig svettning, något som Hans försäkrade var ett gott
tecken. Men morgonen därpå fann man likväl Valdemar död i sin
säng. Dock såg han levande ut, med avslappnade anletsdrag och
rosiga kinder, ännu varm i kroppen, ”så det var inte lätt att
avgöra, om han verkligen var död”*. Först efter en lång stund
bleknade och kallnade kroppen.
Olaus Magnus (1490-1557) omnämner
teriak flera gånger i sin Historia om de nordiska folken.
Bland annat berättar han om hur svenska mödrar gör för att skydda
sina barn mot ormar när de arbetar på fälten. De lindar in barnet
och lägger det i en vagga, som de hänger upp i ett träd. En
nödvändig säkerhetsåtgärd, eftersom, fortsätter Olaus Magnus,
det ofta händer att ormar kryper in i barnens mun. Om olyckan ändå
skulle vara framme, brukar ”den förtvifvlade modern värma ett
mjukt tygstycke, varligt föra det intill ormen och gnida den
utstående stjärtspetsen därmed, till dess ormen drager sig
tillbaka ur det sofvande barnets mun. Därefter sticker hon i barnets
mun något litet teriak (hvarpå man ständigt har tillgång genom
inköp från utländska handelsmän), för att detsamma snarast
möjligt må komma i beröring med svalg och mellangärde och
utdrifva det gift, som möjligen stannat kvar.”
Utan att dra för stora växlar på
Olaus Magnus, förefaller teriak inte ha varit helt ovanligt i
bondstugorna under senmedeltiden.
Urban Hjärne (1641-1724), idag mest
känd för sitt brunnsvatten och för sin roll i att sätta stopp för
häxhysterin, utvecklade en medicin med teriak som bas, men med
tillsättande av ytterligare ingredienser. Denna medicin gick under
namnet Hiärnes beska droppar eller Hiärnes testamente
och sades vara så kraftfull att den kunde förlänga livet.
Teriak fortsätter att dyka upp i
svenska källor ända till några år efter förbudet mot att sälja
teriak med opium 1876. Först då blir det tyst om teriak. Historien
om teriak illustrerar hur länge det tog innan den moderna medicinen
helt och hållet vågade släppa de antika auktoriteterna.
* Min övers. från den danska övers.
Ball, Philip, The Devil´s Doctor,
Arrow Books, 2006.
Hildegard von Bingen, Physica,
Healing Arts Press, 1998.
McGing, Brian C.
“Mithradates”, The Oxford Classical
Dictionary, 3rd
ed. (ed. Simon Hornblower, Anthony Spawnforth), Oxford University
Press, 2003
Møller-Christensen, Vilh.
”Lægemidler”, Kulturhistoriskt leksikon for nordisk
middelalder, Rosenkilde og Bagger, 1966.
Olaus Magnus, Historia om de nordiska
folken, Gidlunds Förlag och Michaelisgillet, 2001.
Saxo Grammaticus, Danmarks Krønike
(övers. Fr. Winkel Horn), Vinten, 1983. Udenberg, Nils, Lidande och läkedom
I, Fri Tanke, 2015.
Kommentarer
Skicka en kommentar